نخواستن یا نتوانستن ..... !؟
اسماعیل هوشیار اسماعیل هوشیار


 

با نزدیکترشدن زمان انتخابات آمریکا و بالطبع آخرین سرفصل برای حکومت اسلامی ؛ که انتخابات بعدی خودش است ؛ کمی دست پاچگی دیپلماتیک ازسوی طرفین دیده میشود . دراین تردیدی نیست که هم غرب و هم حکومت اسلامی خواسته دلشان است تا ازطریق مذاکره و راه حلهای دیپلماتیک مشکلات خودشان را با هزینه کمتری حل کنند . فقط سوال این است که آنها اگرتا به حال به توافقی نرسیده اند ....نخواسته اند یا نتوانسته اند؟ و سوال بعدی این میشود که هرکدام ازطرفین ( حکومت اسلامی وغرب ) چه میخواهند و چقدر؟


آیا مسئولان حکومت اسلامی هنوز درک نکرده اند که خواست سیاستهای نوین غرب درمجموعه خاورمیانه بزرگ چیست ؟ آیا غرب هنوز متوجه نشده است که این آخرین حلقه موجود دوران جنگ سرد درخاورمیانه ؛ با تمامی موارد دیگر کاملا ( منفی ) تفاوت دارد ؟


رفسنجانی که این روزها مشغول پختن آش شرکت درنمایش انتخابات بعدی حکومتی برای خودش است تا به حال اشاراتی مختصرومهم به مشکل "بودونبود" نظامش کرده است . از جمله همین چند ماه پیش بود که درمصاحبه ای گفت : عدم دخالت ما درخاورمیانه مشکلی برای حکومت پیش نمیآورد ! احمدی نژاد درنیویورک به آمادگی حکومت اسلامی برای مذاکره مستقیم با آمریکا اشاره کرد ! روزنامه نیویورک تایمز چند روز پیش خبر داده بود که دولت های آمریکا و ایران، نسبت به مذاکره مستقیم درباره پرونده هسته ای ایران با یکدیگر توافق کرده اند.


روزنامه لوموند چاپ پاریس نیز روز چهارم آبان به این امر اشاره داشته است که دیپلمات های ایرانی و آمریکایی طی سال های اخیر به ویژه در کشور سوئیس در چارچوب آن چه " دیپلماسی موازی" خوانده می شود با یکدیگر گفت وگو کرده اند. سفرحسن طائب رئیس سازمان اطلاعات سپاه همراه با ولایتی مشاور خامنه ای درسیاست خارجی ؛ به آمریکا برای مذاکره ؛ آخرین حلقه این زنجیره است و البته با تکذیب یا سکوت چنین سفرها و ملاقاتهایی ازسوی هردو طرف !


بدون تردید ازسالیان پیش مذاکره مخفی ولابی گریهای مختلفی بین غرب و حکومت اسلامی درجریان بوده است؛ اینکه تکذیب شود یا تائید......موضوع ذهنی من نیست . من شخصا آرزو میکنم که شخص رفسنجانی یا خامنه ای ؛ علنی یا مخفی؛ راهی آمریکا شوند...مذاکره کنند و به توافق هم برسند . این خواسته قلبی من نه درتائید سیاستهای تخریبی غرب....بلکه درذوب شدن این غده سرطانی اسلامی است . حداقل مردم فشار کمتری متحمل میشوند . ولی هنوز خوش بین نیستم .


رفسنجانی که معتقد است عدم دخالت حکومت اسلامی درخاورمیانه و به دنبالش به رسمیت شناختن اسرائیل ....و مجموعا قطع شدن یک پای حکومت ( صدوربحران ) تضادی برای حکومت پیش نمیآورد....شاید درفرم و تئوری درست حدس زده باشد ؛ اما درعمل تاثیر چنین رویکردی مثل عملکرد زهری است که آرام آرام درخون مینشیند و درمیان مدت به تغییر ماهییت پدیده منجرمیشود . شاید رفسنجانی این را هم میداند وبه هرصورت برایش بهترازجنگ و انقلاب باشد ! اما قطعا کسانی درحکومت اسلامی هستند که هنوزازدرک خیلی ازتحولات کلان جهانی و منطقه ای عاجزند ! یک تحلیلگرسیاسی معتقد است : در محافل خصوصی و نیمه خصوصی آمریکایی گفته می شود که، حوزه رابطه با آمریکا در دست رده های بالای سپاه به خصوص نیروی قدس اداره می شود.


قطعا اعضای نیروی قدس سپاه با هزاران عضوبرای سیاست خارجی و موارد کلان ؛ نشست جمعی نمیگذارند ! درحوزه سیاست خارجی وتصمیمات مهم ، تعداد نفرات تصمیم گیرنده ازانگشتان یک دست هم بیشترنیست . آیا همین تعداد اندک و تصمیم گیرنده ؛ سقف سیاستهای نوین غرب درکادرخاورمیانه بزرگ را درک کرده اند یا فکرمیکنند هنوز خاله بازی ادامه دارد ؟


به نظرمن غرب و درراس آن دولت ایالات متحده تصمیم خودشان را مبنی برزدن آخرین میخ تابوت خاورمیانه سابق؛ جبرا گرفته اند . زمان موش و گربه بازی یا خاله بازی برای آمریکا و حکومت اسلامی درحیاط خاورمیانه ازمدتی پیش در وقت اضافه است .


 
28.10.2012

October 29th, 2012


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسایل بین المللی